Anar al contingut

Museu

Coneix la institució

Missió i objectius

Missió

Posar al servei de la societat la cultura del vi de Catalunya, i projectar-la com a catalitzadora d’un desenvolupament territorial sostenible i democràtic, en el marc d’una institució oberta al públic, accessible, inclusiva i diversa, que es dedica a recuperar, preservar, investigar, interpretar i difondre el patrimoni vinícola de Catalunya, oferint experiències variades per a l’educació, el gaudi, la reflexió i l’intercanvi de coneixements.

Objectius

  1. Dur a terme totes les activitats pròpies d’un museu, és a dir, la recerca i reunió de tota mena de béns culturals, mobles i immobles, materials i immaterials, especialment dels relacionats amb Vilafranca del Penedès, amb les comarques del Penedès i amb les cultures del vi de Catalunya; promoure’n l’estudi, conservació, documentació i exhibició, així com la difusió del seu coneixement per a la investigació, l’educació i el gaudi intel·lectual i estètic.
  2. Gestionar els equipaments adscrits a la fundació que tenen per objecte la consecució de les tasques que són pròpies d’un museu.
  3. Organitzar i acollir activitats culturals vinculades amb la història i la cultura i el patrimoni locals i de les cultures del vi de Catalunya, així com obrir l’equipament al debat i a la reflexió sobre qüestions clau per al coneixement de la societat contemporània. I fer-ho amb l’esperit de col·laboració, integració i de cocreació per enfortir el lligam de la institució al teixit associatiu social, educatiu i cultural de Vilafranca, del Penedès i de Catalunya.
  4. Contribuir a la promoció del territori. El museu es proposa ser entès com a recurs turístic que, per la seva temàtica, singularitat i dimensió, esdevé estratègic en els fòrums dels principals agents de promoció turística de Vilafranca, del Penedès i de Catalunya.

Història de VINSEUM

La història, el resum

Els precedents

El Niu d’Art (1915-1927), pioners en la promoció de la cultura i el patrimoni locals; la I Exposició d’Art del Penedès, el patrimoni penedesenc s’exposa per primer cop (1926); Martí Grivé dirigeix les primeres excavacions arqueològiques de la comarca (1930-1935).

La fundació

L’agost de 1935 neix el Museu de Vilafranca amb un patronat presidit per l’alcalde de la vila, Josep Masachs Llorach, i pel regidor de cultura, el músic Francesc de Paula Bové. Els acompanya un nodrit grup d’intel·lectuals i prohoms de la Vila.

El primer museu del vi

El museu acull Arqueología del vino, l’exposició de la I Feria de la viña y el vino (1943), que acaba sent la gènesi del primer museu del vi fundat a l’Estat espanyol (1947).

Reneix el Palau reial de Vilafranca

La nova seu històrica del museu comença el procés de recuperació arquitectònica de les seves formes medievals. Anys 40 i 50.

L’arribada de quatre grans llegats patrimonials

Pere Mestre Raventós, ornitologia (1962); família Pladellorens, art i mobiliari catalans del segle XIX (1963); mossèn Manuel Trens, art català de la primera meitat del s. XX i art litúrgic (1972); i mossèn Antoni Bonet i Baltà, ceràmica (1978).

El museu incorpora l’edifici annex al Palau i el transforma en la nova seu expositiva dels fons que acaben d’arribar (1973).

La transició democràtica, més espais culturals pel museu

La Capella de Sant Pelegrí s’incorpora al museu i es rehabilita com a espai per a exposicions temporals (1980). La donació de Josefa Tomàs de la Casa Amiguet (1982) permet la creació del nou espai d’arxiu del museu.

Debat intern i replantejament del projecte

El museu debat sobre el seu futur i es prepara per al canvi a les portes del nou mil·lenni. Anys 90.

Canvi de segle, engega el projecte de transformació

cap a un museu adaptat a les necessitats de la societat contemporània.

La conservadora M. Rosa Senabre Juncosa dirigeix l’operació d’actualització de l’inventari dels fons del museu (1999-2004). Montserrat Iniesta González, la nova directora que ha de liderar aquesta etapa s’incorpora l’any 2000 i traça el camí del canvi des del seu Projecte Museològic, que s’aprova el 2001 (1999-2004).

El VINSEUM comença a caminar

Caixa Penedès i l’Ajuntament de Vilafranca uneixen esforços per al repte (2004). Projecte arquitectònic de reforma, Santiago Vives (2003); Projecte museogràfic, Varis Arquitectes (2006); nova imatge corporativa i nou nom, Estudi Feijóo (2007). Operació de trasllat de col·leccions (2006-2009). Reforma la Capella de Sant Pelegrí (2007). Comencen les obres de reforma del Palau Reial (2010). Dècada dels 2000.

Inauguració del Palau reial reformat i de l’exposició provisional

sobre les cultures del vi del país (octubre del 2012). Fase finançada per l’Ajuntament i pels Ministeris de Cultura i de Foment.

Inici de la Fase-2 del projecte

L’arribada dels fons europeus FEDER permeten començar la Fase-2 del projecte arquitectònic de reforma (2016). Enderroc de l’antic edifici del museu i construcció de nova seu expositiva. Inici d’obres (2018). Inici de producció i muntatge museogràfic (2021).

Inauguració del nou VINSEUM Museu de les Cultures del Vi de Catalunya

Al novembre de 2024, la inauguració del museu renovat donarà per finalitzada la Fase-2 del projecte de reforma del VINSEUM.

El museu s’ha fet gran, comença una nova etapa plena de reptes i d’oportunitats, i ho fa amb la complicitat i la participació activa del teixit social i cultural que l’acull.

Transparència

En compliment de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i de la Llei 21/2014, del 29 de desembre, de protectorat de les fundacions i de verificació de l’activitat de les associacions declarades d’utilitat pública, en aquest apartat es publica la informació per fer efectiu el principi de transparència i les obligacions en matèria de publicitat activa derivades de la llei.

Òrgans de govern

Memòries

Equip

Posa’t en contacte amb nosaltres si vols consultar més documentació: emartinez@vinseum.cat

Organització i govern

El Museu de Vilafranca es va constituir com una associació l’any 1935. Des d’aquest moment i fins a la primera dècada del s. XXI, l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès i Caixa Penedès van ser cabdals en les diferents etapes en què aquesta institució ha anat creixent a partir de la iniciativa i el voluntarisme de ciutadans i ciutadanes. Aquestes persones han estat aportant a la vila un espai singular que, a través de la conservació del patrimoni que s’hi ha dipositat, reflecteix i difon la nostra cultura, alhora que acaba esdevenint un centre de referència.

L’any 2000, el Museu de Vilafranca-Museu del Vi va necessitar dotar-se d’una nova estructura interna que li permetés començar una renovació per adaptar-se al ritme del segle XXI, i es va constituir com a fundació privada.

Aquest canvi va proporcionar al museu una estructura jurídica definida; va permetre integrar els diversos sectors socials i institucionals que habitualment donaven suport al museu; va possibilitar vincular el sector privat gràcies a les bonificacions fiscals que les fundacions poden oferir als seus col·laboradors; va garantir una gestió unitària i professional de les col·leccions i va ajudar a comptar amb un finançament estable, indispensable per traçar l’actual projecte del VINSEUM, Museu de les Cultures del Vi de Catalunya.

El 2010, amb la desaparició de Caixa Penedès, l’Ajuntament va assumir el paper de principal valedor del projecte del museu, i des d’aquest moment la fundació està majoritàriament participada i finançada per l’administració pública local.

Òrgans de govern

Actualment, la fundació està constituïda per un patronat que governa i representa la institució i per una junta directiva que n’assumeix la gestió conjuntament amb la direcció, que desenvolupa el projecte establert gràcies a un equip tècnic de museòlegs, un equip administratiu i un altre equip de persones que s’ocupen de l’atenció a l’usuari i del manteniment.

El president del patronat és l’alcalde de Vilafranca del Penedès i la resta de membres són:

Patronat

President
Alcalde de Vilafranca
Patró
President del Consell Comarcal de l'Alt Penedès
Patró
Director General del Institut Català de la Vinya i el Vi
Patró
President de la Denominació d'Origen Penedès
Patró
President del Consell Regulador del Cava
Patró
President de la Federació Empresarial del Gran Penedès
Patró
President de l’Institut del Cava
Patró
Designat per l’Assemblea d’Amics del Museu
Vuit patrons
Designats per l'Ajuntament de Vilafranca

Junta Directiva

President
Joan Tarrada Gol
Vice president
Francesc Palau
Tresorer
Jordi Solà
Secretari
Andreu Batlle Amat
Vocal
Cristina Montserrat
Vocal
Carme Ribas
Vocal
Àngels Dalmau
Vocal
Albert De Sangenís-Llivi
Vocal
Jordi Sàbat
Vocal
Ramon Zaballa

Memòries econòmiques

Memòria econòmica 2023
Memòria econòmica 2022
Memòria econòmica 2021
Memòria econòmica 2020

Memòries d'activitats

Memòria d'activitats 2023
Memòria d'activitats 2022
Memòria d'activitats 2021
Memòria d'activitats 2020

Museu en xarxa

El museu treballa amb diferents xarxes i entitats amb les quals intercanvia punts de vista, recursos i coneixements, ja siguin vinculats a l’entorn o a l’àmbit de treball.

Xarxa temàtica

Xarxa de Museus d’Etnologia de Catalunya
Departament de Cultura de la Generalitat
Museos del Vino de España
Asociación de museos y centros temáticos del vino
REMCI Vitis
European Network of Vine and Wine Museums and Interpretation Centers

Xarxa territorial

Xarxa de Museus Locals
Diputació de Barcelona

Política d'adquisicions

Prioritats i àrees d’interès

El VINSEUM és un museu especialitzat en les cultures del vi de tot l’àmbit català, aquesta és la prioritat de creixement i l’especialització en contraposició amb la resta de museus del país.

A grans trets, el museu posseeix un patrimoni molt divers en l’origen i en la seva relació amb el territori, que abraça diversos camps del coneixement, no només el de la vinya i del vi. En el seu paper de principal entitat de gestió del patrimoni del territori penedesenc, les seves expectatives de creixement se centren en completar els fons etnològics vitivinícoles, però també amb la voluntat d’adquirir fons que ajudin a incrementar el coneixement de la història de Vilafranca, principalment, i del Penedès en general.

I és en aquests dos grans eixos temàtics transversals que el museu vilafranquí permet propostes d’adquisició que incrementin fons no prioritaris com poden ser el fons d’art, el fons d’arts decoratives, el fons etnològic general, etc, ja sigui perquè es tracta d’elements que remeten a la cultura del vi, com perquè els materials proposats són considerats com a rellevants dins la història de Vilafranca i del Penedès.

A tall d’exemple, i en l’àmbit de la vinya i del vi, el museu posa la mirada i l’interès en els diferents oficis de boter, del vidrier, del botaire, del surer o del traginer, que han acompanyat durant segles la tradició del vi. Una de les vies de creixement dels fons del museu son precisament en àmbits poc representats com el del vidrier, del botaire, del surer (taper) o del traginer.

D’altra banda, en el camp de l’etnologia, el museu no disposa de cap registre de patrimoni immaterial vitivinícola català, ni cap registre sobre temàtica local. Una de les possibles vies de creixement dels fons del museu és, doncs, la de la nova incorporació d’un fons de registres de memòria oral. En aquest sentit, apuntar que el Centre de Documentació del museu compta amb un fons documental on una part d’aquest patrimoni immaterial pot ser representat, tot i que no se n’ha sistematitzat la identificació. Val a dir que el CDV continua rebent donacions, sempre condicionades als dos grans eixos temàtics, món del vi i territori penedesenc. En aquest cas, les adquisicions eviten les duplicitats i sempre van condicionades a completar col·leccions obertes com l’hemeroteca local, el fons de la Festa Major, l’Arxiu Musical o el fons bibliogràfic i documental del vi.

La col·lecció d’art és un dels fons més destacats del museu, després de l’etnologia del vi i de l’arqueologia. Amb tot, però, es tracta d’un fons majoritàriament integrat per grans donacions com poden ser el del llegat de Mn. Manuel Trens, el de la família Pladellorens, o bé el fons ceràmic de Mn. Joan Bonet. El projecte actual del VINSEUM no accepta aquest tipus d’adquisicions, tant per la tipologia de patrimoni com pels problemes de saturació de les reserves que suposarien nous ingressos d’aquest tipus. Amb tot, el museu estarà atent a propostes de donació que siguin de llegats d’artistes locals rellevants, amb la limitació del seu volum com a condició de l’adquisició.

Aquest fons també permet noves adquisicions en la línia de dotar-lo de dues grans mancances, la mirada de l’art contemporani sobre el món del vi i la perspectiva de gènere. L’exposició estable de les cultures del vi del futur museu renovat tindrà un espai destinat a la mirada de l’art contemporani català a la cultura de la vinya i del vi. Un espai canviant que acollirà obres que s’exposaran en períodes d’un màxim de 3 anys. Aquesta és una molt bona oportunitat per completar el fons d’art amb obres contemporànies i incrementar-ne la presència de la dona artista.

Alhora, el VINSEUM és un museu que explica el territori Penedès i el seu paisatge. És d’interès del museu tot allò que expliqui el territori de l’àmbit penedesenc exercint com a capitalitat a l’hora d’explicar i concebre el Penedès històric.

El VINSEUM forma part del conjunt de museus catalans que són museus dipòsit de material arqueològic i paleontològic de la Direcció General de Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya. Actualment, guarda els materials de més de 650 jaciments de Vilafranca i del Penedès, continua incrementant el volum amb noves incorporacions de materials de jaciments penedesencs i gestiona fons que estan cedits temporalment a tercers de la rellevància dels del jaciment del Turó de la Font de la Canya.

Criteris de selecció d’obra nova

L’acceptació d’un objecte caldrà que tingui en compte els següents criteris: adequació a les línies estratègiques i missió del museu, adequació a les col·leccions, estat de conservació de l’objecte, condicions d’acceptació de l’adquisició i temes logístics per a la custòdia i preservació de l’objecte al museu.

En cap cas el museu acceptarà donacions condicionades. És el mateix museu qui decidirà l’ús expositiu i el tracte que ha de rebre cada objecte que custodia.

Protocol d’adquisicions

Una adquisició vindrà donada per una proposta d’adquisició per part d’una personalitat jurídica externa o per part del mateix museu en detectar una oportunitat. Tota proposta serà validada per un informe tècnic que valorarà la idoneïtat o no de la proposta d’adquisició. Un cop s’hagi elaborat l’informe tècnic de valoració serà la direcció del museu qui decidirà la incorporació o no de l’objecte al fons d’aquest. Com a fase final, serà la direcció del museu qui donarà compte a la junta directiva del VINSEUM de totes les adquisicions acceptades i la junta directiva serà qui les ratificarà.

De la mateixa manera, els membres de la mateixa junta directiva poden traslladar propostes d’adquisició que, una vegada valorades i validades des del punt de vista tècnic, podran ser acceptades en reunió ordinària d’aquesta junta directiva.

Tota acceptació d’una adquisició comportarà el seu inventari i l’obertura de la fitxa corresponent amb les dades bàsiques i tota la informació relativa i d’interès.

Compromisos d’ètica i de transparència

La política d’adquisicions del museu està sotmesa al Codi d’Ètica Professional de l’ICOM (1986) i a la legislació vigent en matèria de transaccions de béns patrimonials i de propietat intel·lectual, i pararà especial atenció a qüestions com ara els materials procedents d’excavacions il·legals, les adquisicions condicionades, la cooperació entre museus i els conflictes d’interessos i la conducta dels professionals.

Amb la voluntat de complir amb el màxim de transparència per part de la institució, aquest document de política d’adquisicions serà públic i es penjarà al lloc web corporatiu. De la mateixa manera, la institució farà públiques totes les noves adquisicions.

Equip

El museu compta amb un equip estable de vint-i-quatre professionals. Aquest equip es reforça cada any mitjançant contractacions temporals condicionades a operacions puntuals.

 

Ofertes de feina vigents:

SELECCIÓ PER CONCURS DE MÈRITS, D’UNA PLAÇA D’AJUDANT DE L’ÀREA DE VINS

Bases de la convocatòria

Termini de presentació de sol·licituds: 4 de novembre de 2024 (inclòs).

 

SELECCIÓ PER CONCURS DE MÈRITS, D’UN TÈCNIC AUXILIAR PER L’ÀREA DE COMUNICACIÓ I ENOTURISME.

Bases de la convocatòria

Termini de presentació de sol·licituds: 27 d’octubre de 2024 (inclòs).

 

 

 

Direcció
Xavier Fornos
Gestió econòmica i recursos humans
Eva Martínez
Núria Álvarez
Atenció al públic
Anna Abadia
Ruth Bonilla
Érika Criado
Carme Martos
Sílvia Mejino
Alba Rodríguez
Priscil·la Romero
Manteniment i consergeria
Albert Zafra
Francesc Clemente
Víctor Martín
Col·leccions
Jordi Farré
Conservació-restauració
Carmina Admella
Centre de documentació
Jordina Escala
Rita Romeu
Acció cultural
Jordi Ribas
Educació
Laia Pérez
Marçal Díaz
Comunicació i promoció
Cecilia Jané
Octavi González
Àrea de vins
Enric Santisteban
Clara López
Xavier Puente