Anar al contingut
24/09/2025

El curs 2025-26 inaugura el nou programa educatiu del VINSEUM

Es presenten 18 noves activitats adreçades als grups escolars

El servei educatiu del VINSEUM presenta un nou programa educatiu per als centres educatius basat en la nova exposició estable del museu. El programa està format per divuit activitats diferents que s’adrecen a tots els nivells educatius, des d’educació infantil fins a cicles formatius. També incorporarà al llarg del curs propostes més puntuals en el temps, vinculades amb la celebració del Most Festival (al novembre), del VilaPensa, Festival del Pensament (a l’abril) i a les exposicions temporals.

Un dels grans reptes ha estat aconseguir que els grups escolars puguin descobrir el museu pas a pas. El nou VINSEUM és un espai gran i amb molt de contingut, per això cap activitat promou veure el museu de fit a fit, si no anar-lo descobrint en la mesura justa. Les activitats se centren en els diferents discursos i interpretacions que travessen l’exposició estable. Això també permet que les escoles puguin venir al museu en diferents moments de les etapes educatives sense que resulti repetitiu per a l’alumnat.

Tres eixos temàtics

S’ha treballat en tres eixos temàtics vertebradors: història i patrimoni; territori i sostenibilitat i art i creativitat. Aquests tres eixos subratllen, encara més, que el museu pot ser un recurs educatiu no només per parlar estrictament de la vinya i del vi sinó de tots els temes que s’hi entrellacen.

Des d’una òptica multidisciplinària, les activitats serveixen per a debatre i afavorir una mirada crítica sobre qüestions diverses com la crisi mediambiental, l’evolució del sistema econòmic o l’ordenació del territori. D’altra banda, s’ha treballat per connectar el passat amb el present. Moltes activitats fan referència a períodes del passat però que serveixen per plantejar-se reptes actuals i fomentar l’esperit crític. A més, totes parteixen del joc, la descoberta i l’escolta activa per desenvolupar uns continguts que s’adapten al currículum escolar.

Totes les activitats del nou programa recorren l’exposició estable del museu i sempre hi ha contacte amb peces de la col·lecció del VINSEUM. La majoria tenen un format descoberta-taller, encara que algunes d’elles mantenen una dinàmica més clàssica de visita de guiada, sobretot per als alumnes de més edat.

El museu ja disposava d’un públic d’àmbit comarcal consolidat, especialment de Vilafranca i els pobles propers. Amb la creació d’aquest nou programa educatiu l’objectiu és ampliar la presencia d’aquests públics educatius a la resta de la vegueria, amb qui es comparteix un paisatge i territori. En aquest sentit, properament també s’oferiran activitats combinades amb d’altres agents del territori que permetin omplir tot un dia a Vilafranca o al Penedès de manera que aquells centres que vinguin de més lluny puguin trobar una proposta educativa adequada a les seves necessitats.