El fons artístic deu el seu origen a les donacions de personatges il·lustres de la Vilafranca del segle XX. L’any 1972 Manuel Trens va deixar al museu la seva col·lecció d’art litúrgic integrada per pintura, escultura i orfebreria de procedències catalana i castellana, datades entre el segle XII i el XIX i un important fons de dibuix i pintura catalana d’entre la segona meitat del segle XIX i primera meitat del segle XX. Amb la presència destacada d’obres d’acadèmics: Claudi Lorenzale, Lluís Rigalt, Simó Gómez i Pau Milà; de paisatgistes: Dionís Baixeras, Josep Berga; de modernistes: Josep Masriera, Joan Llimona, Joan Brull, Joaquim Mir, Josep Mirabent, Lluïsa Vidal i Alexandre de Riquer; i de noucentistes: Josep Obiols, Enric Casanovas, Francesc Domingo, Darius Vilàs, Antoni Vila Arrufat etc.
Cal també destacar els fons pictòrics procedents de llegats de grans famílies del sector vitivinícola, com són la col·lecció Pladellorens i la col·lecció Berger, amb la presència d’autors com Masriera, Eliseu Meifrèn, Josep Maria Tamburini, Xavier Gosé, Ricard Urgell, Roig i Soler, Alexandre de Cabanyes, i Armand Cardona Torrandell.
Per la seva part, l’any 1978 Joan Bonet i Baltà va donar la seva col·lecció de ceràmica. Les més de 1500 peces són un testimoni únic de la història de la producció ceràmica dels Països Catalans des del segle XIV i fins el segle XIX. També s’hi conserven peces d’altres entres importants de l’Estat espanyol com Triana, Muel, Toledo i Talavera de la Reina.